Πέμπτη, 5 Απριλίου 2012

Αντιμετωπίστε την ακμή τρώγοντας σωστά

Η ακμή είναι το συνηθέστερο δερματολογικό νόσημα που εμφανίζεται συχνά
στους εφήβους, ταλαιπωρώντας περίπου το 85% αυτών...

Όπως επισημαίνει, η
διαιτολόγος- διατροφολόγος, Τίνα Αντωνίου, χαρακτηρίζεται από φλεγμονή
των σμηγματογόνων αδένων και εντοπίζεται σε περιοχές πλούσιες σε
σμηγματογόνους αδένες όπως το πρόσωπο, το μέτωπο και η ράχη.

Εμφανίζεται μεταξύ των ηλικιών 14-17 ετών για τα κορίτσια και 16-19 για τα αγόρια. Στις περισσότερες περιπτώσεις υποχωρεί μέχρι την ηλικία των 20 ετών, σε λιγότερες μέχρι τα 25 και σε λίγες περιπτώσεις μπορεί να επιμένει μέχρι την ηλικία των 40 ετών ή και περισσότερο. Σε ορισμένα άτομα, ιδίως γυναίκες, η ακμή μπορεί να μην εμφανιστεί στην εφηβεία αλλά μετά το 20 έτος.


Η αιτιολογία της ακμής είναι πολυπαραγοντική. Από τους παράγοντες που εμπλέκονται στην ακμή είναι η ηλικία, η διατροφή, το κλίμα, το περιβάλλον, το stress και ο αποικισμός των σμηγματογόνων αδένων από το κορυνοβακτηρίδιο της ακμής. Η γενετική (κληρονομική) προδιάθεση και ενδοκρινικοί παράγοντες είναι επίσης σημαντικοί. Ακμή επίσης μπορεί να εμφανιστεί σε γυναίκες με το σύνδρομο των πολυκυστικών ωοθηκών.


Οι μορφές της ακμής
1. Φαγεσωρική ακμή
2. Οζώδης ακμή
3. Κοινή ακμή, εμφανίζεται συχνά σε εφήβους
4. Kυστική ακμή: Η σοβαρότερη μορφή με κύστες και μόνιμες ουλές στο
δέρμα και εμφανίζεται εκτός από το πρόσωπο, στον αυχένα, στην πλάτη και
στον θώρακα. Εμφανίζεται σε άνδρες μετά τα 18
5. Μετεφηβική ακμή: Eμφανίζεται κυρίως στις γυναίκες μετά την ηλικία των
18 χρόνων και μπορεί να συνεχιστεί και μέχρι την κλιμακτήριο. H
κατάσταση επιδεινώνεται πριν από την έμμηνο ρύση. Στις γυναίκες
εμφανίζεται επίσης και ειδική μορφή ακμής που είναι επίμονη γύρω από το
στόμα, η περιστοματική ακμή. Η ακμή επηρεάζεται συχνά από ψυχολογικούς
παράγοντες, γι’ αυτό παρατηρείται έξαρση στους μαθητές και τους φοιτητές
κατά την περίοδο των εξετάσεων.

Ποιος ο ρόλος της διατροφής;

Η ακμή, επιβαρύνεται με διατροφή που στηρίζεται στη οποία η κατανάλωση
λίπους και ιδιαίτερα κορεσμένου λίπους και trans λιπαρών επιβαρύνει την
κατάσταση και κατά την διάρκεια της εμφάνισής της, καθώς και κατά την
διάρκεια της θεραπείας της. Έχει αποδειχθεί μέσω ερευνών ότι η
κατανάλωση τροφών πλουσίων σε βιταμίνες Β2, Β3, Β5, Β6, C σε
ιχνοστοιχεία όπως σελήνιο και μέταλλα, όπως ο ψευδάργυρος, συμβάλλει
στην αντιμετώπιση της ακμής.

Το λίπος

Το λίπος είναι ένα θρεπτικό συστατικό που είναι απαραίτητο να υπάρχει σε
ποσοστό 30-35% στην ημερησία κατανάλωση των τροφίμων ώστε να
εξασφαλιστεί η ενέργεια που είναι απαραίτητη για την καθημερινή μας ζωή.
Χωρίζεται στα «κακά λιπαρά» που είναι τα κορεσμένα λιπαρά και

trans-
λιπαρά και στα «καλά λιπαρά» τα μονοακόρεστα και στα πολυακορέστα λιπαρά
οξέα τα γνωστά πολυακόρεστα ω-3 κ ω-6 που συμβάλλουν στην σωστή υγεία
και στην ευεξία του ανθρώπινου οργανισμού γενικά και ειδικότερα του
δέρματος.

Συνεπώς, η μειωμένη κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε κορεσμένα λιπαρά, τα
οποία εντοπίζονται σε τρόφιμα όπως αρνί, καρύδα, κατσίκι, τηγανητά
τρόφιμα, μπορεί να βελτιώσει τα συμπτώματα της ακμής. Αντίθετα,
συστήνεται η αυξημένη κατανάλωση των μονοακόρεστων και πολυακόρεστων
λιπαρών οξέων, που τα συναντάμε σε τρόφιμα όπως το ελαιόλαδο, τα ψάρια,
τα ιχθυέλαια και οι μαλακές μαργαρίνες.
Τι να τρώω ακόμα και όταν έχω ακμή;
• Να καταναλώνετε άπαχα γαλακτοκομικά.
• Να προτιμάτε την κατανάλωση λευκού κρέατος (γαλοπούλα ,κοτόπουλο, ψάρι) 3 φορές την εβδομάδα.
• Να μην καταναλώνετε κόκκινο κρέας παραπάνω από 1-2 φορές την εβδομάδα.
• Να μαγειρεύετε με ελαιόλαδο και να προτιμάτε ψητά, στον ατμό ή βραστά και λιγότερο μαγειρευτά φαγητά.
Η αλήθεια είναι ότι τα επιστημονικά δεδομένα που διαθέτουμε μέχρι
σήμερα, δεν μας επιτρέπουν να δηλώσουμε ότι η αποφυγή κάποιων φαγητών
μπορεί να συμβάλλει στην πρόληψη της ακμής. Ούτε ότι όταν υπάρχει η
ακμή, κάποια φαγητά μπορούν να την επιδεινώσουν.

Τέλος, να μην ξεχνάτε ότι η αντιμετώπιση της ακμής προϋποθέτει αρχικά
επίσκεψη και εξέταση από το γιατρό. Θεραπείες δεν πρέπει να γίνονται
χωρίς τη συμβουλή του δερματολόγου.

24ωρο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...